Monday, October 13, 2008

PilitikS- Vote of No Confidence Anwar Ibrahim

for ur information...anwar ibrahim ketua pembangkang kite pada masa kini dengar nye berura-ura nak wat undi x percaya (vote of no confident) kepada kerajaan barisan nasional di dewan rakyat pada 13 hb 10..iaitu smalam. lecturer aku, prof nidzam bagitau ari ni. smalam di dah g parlimen, untuk tgok samada ada x undi x percaya dijalankan.nampaknye x ada lagi. prof aku cakap mybe dalam2 minggu lagi kite tgok la macamana. Adakah kerajaan BN yang x pernah kalah semenjak 51 tahun merdeka ni...akan terpaksa berundur untuk memberi peluang kepada barisan kerajaan yang baru, with fresh idea ni memerintah. pendapat aku its ok gak kalo kite bgi peluang kepada parti baru untuk memerintah negara. Memang itu pun yang dianjurkan oleh demokrasi. Kerajaan dar ,untuk rakyat, dan kepada rakyat. Rakyat berhak pilih kerajaan yang die nak. kalo jadi la vote of no confidence ni, dan 2/3 daripada ahli dewan rakyat bersetuju, memang kite akan bertukar kerajaan. X ada yang mustahil kat sini. Politics is the art of possible. x dak ape2 yang mustahil dalam politik. tapi kecuai lah kalo ada penyelewengan oleh kerajaan yang memerintah. Macam ari 2, wan azizah nak cadangkan vote of no confidence tapi ditolak oleh pandikar amin, tuan speaker kite. Memang la speaker berkuasa dalam dewan, tapi nampaknye speaker kite ni pun takut n terikat ngan parti memerintah kite skrang. X bleh wat keputusan sendiri. Kalo ditolak lagi oleh tuaan speaker, maknanya sistem demokrasi di malaysia ni memang berada pada tahap yang rendah la.

1 comment:

Unknown said...

Saudari tuan rumah,
Assalamualaikum...
Qoute"pendapat aku its ok gak kalo kite bgi peluang kepada parti baru untuk memerintah negara. Memang itu pun yang dianjurkan oleh demokrasi. Kerajaan dar ,untuk rakyat, dan kepada rakyat. Rakyat berhak pilih kerajaan yang die nak."

Pendapat saya: Proses demokrasi telah berjalan secara telus pada March 2008 semasa PRU 12. SRP tidak menipu kerana tidak ada tuduhan dari pembangkang tentang pengundi hantu sebab pembangkang puas hati dapat menawan 5+ negeri. Saudari bercakap mengenai HAK..majoriti rakyat telah memilih BN untuk memerintah negara jadi apa hak PR untuk menafikan hak golongan majoriti ini? ATAU apakah penyokong PR sahaja yg ada HAK itu?

Mengusulkan undi tidak percaya kepada PM tidak semestinye PR akan memerintah..BN masih majoriti di Parlimen. Memilih cara yg tidak demokratik untuk memerintah ("TAWAR" ahli parlimen BN lompat parti) telah merampas hak rakyat yg memilih ahli parlimen mereka dari BN. Maka jika ada ahli parlimen yg mahu melompat ke PR mereka sepatutnye mengosongkan kerusi dan perlu adakan semula pilihanraya kecil..itu baru adilkan? Hak sepatutnye diberikan hanya kepada yg berhak..itu ajaran ISLAM, agama yang kita anuti dan sayangi..

~Pensyarah jugak~