Sunday, November 16, 2008

WAN AZLI WAN JUSOH-Budak Kelantan

Wan Azli Wan Jusoh ~ blog pengarah (part 2) >> part 1 @ page 2

http://www.esasterawan.net/esasterawan/1.asp?uid=95

Rabu, 15 Oktober 2008
budak kelantan masuk panggung ii

tapi kan, walau pon aku tak suka poster budak kelantan tu tapi aku masih ok dengan style danny dalam poster tu. skurang2nya dia nampak kekampungan, tak nampak xfactornya lagi. begitu jugak bienda. diorang memang sepatutnya nampak kekampungan. bukan nampak artis. dah ok dah la tu kot. poster tu macam poster kampung pon dah ok la tu kot haha..

raw – adalah garapan movie aku nih. segalanya patut nampak raw. kalau raw tu berjaya muncul aku pikir aku berjaya. orang mungkin suka, mungkin tak, tapi aku tak kisah. apapun kreasi, ada orang suka dan ada orang tak suka. normallah. tapi raw macam mana pun konsep, lakonan tak boleh raw. raw dalam lakonan bererti kokak. lakonan tak boleh kokak. lakonan wajib natural. senatural lakuan kita sehari-hari. tak jugak berlakon dramatik. sebab bukan itu konsep filem aku nih. dialog mesti terucap macam gaya percakapan hari-hari. suasana mesti macam suasana realiti. tak dibuat-buat. aktor tak mengover2kan gaya tutur maupun gaya laku.

masalah aku muzik. asalnya aku nak total muzik dikir barat. skor muzik aku nak jangan terlebih-lebih jeng-jeng-jengnya. tapi tak boleh nak buat apa dah. aku tak dapat ikut bersama masa skor dibuat. masa skor dimasukkan pon aku tak terlibat. aku hanya tonton dan dengar masa dah transfer ke filem dah. dah terlambat. suka tak suka dah jadi macam tu dah. nasib baik lagu dikir barat halim yazid masih dikekalkan. dan lagu tambahan rock kapak kumpulan belantara tu aku rasa kena dengan mood cerita. jadinya takde hal. cuma muzik iringan masa babak baca surat tu kelakar siut. rasa macam nak buang je tapi dah tak boleh. adeh.

dalam gerak kerja nak cepat siap masa shooting, maka ada la adegan yang aku rasa perfect dan ada adegan yang aku rasa asal boleh je. yang asal boleh tu aku tak suka. tapi tak ada masa pon nak buat jadi betul2 jadi. adegan tu jadi, tapi tak best. kureng.. boleh diolah lagi jadi lebih baik. tapi masa amat mencemburui kita – macam kata siti setiap kali konsert dia dah nak tamat. masa penggambaran tak berpihak pada aku untuk olah babak jadi lebih bagus. sesampai ke lokasi yang tak pernah aku lihat pon lokasi tu sebelum tu sebab pre pro entah apa2, aku kena terus staging adegan. aku kena on the spot cakap apa yang akan berlaku dalam adegan tu supaya set dan lampu boleh di set up. geram sungguh buat kerja macam tu tapi aku layan je. untung batu tenggelam.

obstacle yang paling besar dalam pikiran aku – tak ada bajet. set banyak yang macam hampeh tapi sebab pikir tak ada bajet aku belasah je. tup tup lepas abih shooting art director aku cakap dia tak pakai habis pon bajet art direction. dia pakai sikit je. berderau darah aku. aku punya la berjimat takut bajet burst, skali cis.. tapi benda dah lepas nak buat macam mana. takpe la. art director tu pon first time jadi art director. sebelum tu dia buat props je. aku point dia jadi art director pon sebab dia pernah hidup dalam latar yang sama macam latar cerita aku tu. dan boleh bayar murah haha.. nak cari yang first class, mana ada bajet – kata pihak produser.

tapi bila art director aku tu buat silap, aku marah. sebab, dia sepatutnya cukup faham dengan latar tu. cukup kenal. dah dia pernah hidup dalam latar tu. kan? tapi tak boleh salahkan dia gak, sebab ye la – dia dah terbiasa buat prop untuk drama melayu. kalu babak restoran tu dia letak air tembikai dengan air oren atas meja supaya nampak kaler2. haha.. ada ke.. aku cakap.. watak2 nih minum teh o beng je. pedulik la kaler semua brown.. janji aku buat benda betul. tak adanya diorang nak order tembikai oren ni semua. teh o beng, teh beng, nescafe beng, milo beng, selalunya. kalu lepas layan ubat batuk, dorang minum nescafe, hisap gudang garam.

yang kelakar bila aku mintak kereta kaler merah. dia tak dapat cari kereta merah sebab macam aku cakap la – pre-pro macam gampang. dia dapat kereta kaler hitam. sebab dah takde masa, aku kawtim la. ok lah hitam pon hitam lah. pastu.. dia dah salah tafsir. dia ingat aku suka kaler merah. habis set up lepas tu dipilih merah. langsir merah. karpet merah.. aku nak marah ada nak tergelak ada. sudahnya aku belasah je. bukan belasah dia tapi belasah shooting pakai apa yang dah tersedia. sebab dah takde masa. sebab apa jadi macam tu? macam aku cakap la.. pre-pro dia macam gampang.

pastu kostum.. buat filem bajet murah kostum pelakon kena bawak baju sendiri. setiap kali bila nak buat babak baru, wardrober akan datang jumpa aku bawak baju suruh pilih yang mana aktor akan pakai. ada dua dia bawak. huh.. dua-dua aku tak suka. tapi nak tak nak kena pilih gak sebab dah nak shooting. nak suruh pelakon balik ambik baju lain mana ada masa. pastu kalau dorang takde baju seperti yang aku nak tu takkan diorang nak pergi shopping dulu plak. sebab apa masalah tu semua terjadi? macam aku cakap la.. pre-pro macam gampang. kenapa pre-pro macam gampang? tanya produser.

tapi kan.. bila kita buat benda tu dalam keadaan tension gila.. bila dah habis.. bila dah siap.. kita rasa lega.. bila nak keluar panggung sekarang ni, aku rasa sangat puas.. daripada aku tak ada apa-apa.. skarang aku ada satu filem yang aku garap.. wah.. huh.. puas.. haha..

dan kalau korang pergi ke panggung tengok filem aku nih ramai-ramai.. aku rasa bersyukur yang amat..

No comments: